Doprava

27. prosince 2009 v 16:27 | Faeřan

Doprava na Faerských ostrovech

Historie

Historie dopravy na Faerských ostrovech se dá rozdělit do čtyř hlavních period:

19. století a dříve - v první periodě od feudální éry po konec 19. století byla doprava zajišťována pomocí veslic, chůze a u vyšších společenských tříd i pomocí koňských povozů.

Konec 19. a začátek 20. století - v druhé periodě na konci 19. století se začaly vytvářet trajektové spoje. Nejdříve šlo o přepravu pro vyšší společnost, ale na počátku 20. století se trajekty začaly stále více přeměňovat na veřejnou dopravu a byly doplněny perspektivním automobilismem, především mezi dvěma světovými válkami. Po druhé světové válce byla velká část Faerských ostrovů dostupná pomocí kombinace trajektů a automobilů - především soukromých autobusů a taxíků.

Střed 20. století - třetí perioda, trvající od konce II. svět. války do roku 1970, zahrnuje modernizaci trajektů a také vznik trajektů na převoz aut, které umožnily převoz automobilem po velké části země. Brzy bylo možné přejet z Tórshavnu do Výguru a Tvøroyri na jihu, do Fuglafjørðuru a Klaksvíku na severovýchodě a Sørváguru (letiště Vágar) na západě. Letiště Vágar bylo postaveno Brity během druhé světové války a roku 1963 bylo obnoveno jako civilní mezinárodní letiště. V šedesátých letech byla rozšířena silniční síť a vznikly také tunely k odlehlým místům na ostrovech.

Konec 20. století až dodnes - poslední perioda začala kompletně novým vývojem. Roku 1973 bylo postaveno první pevné spojení mezi dvěma ostrovy. Byl postaven 226 metrů dlouhý most Brúgvin um Streymin mezi vesnicemi Norðskáli na ostrově Eysturoy a Nesvík na ostrově Streymoy. O dva roky později byl vytvořen násep (s cestou) mezi ostrovy Borðoy a Viðoy. Roku 1976 byl postaven nový tunel mezi vesnicí Norðskáli a zbytkem ostrova Eysturoy, čímž byly pro automobily absolutně spojeny ostrovy Streymoy a Eysturoy, takže se začaly společně nazývat Meginlandið (= pevnina). V roce 1986 vznikl další násep, tentokrát mezi ostrovy Borðoy a Kunoy. Nejnovějším vývojem silniční sítě na ostrovech jsou podmořské tunely. Roku 2002 byl otevřen tunel mezi ostrovy Streymoy a Vágar (letiště Vágar). O čtyři roky později vznikl další podmořský tunel Norðoyatunnilin mezi ostrovy Eysturoy a Borðoy. Za průjezd těmito podmořskými tunely zaplatíte 170 DKK. Faerské ostrovy mají nyní dobrý vnitřní dopravní systém založený na automobilech, trajektech a také helikoptérách. Mezinárodní dopravu zajišťují letadla a lodě (pro pasažéry i náklad), které stále zůstávají náročné kvůli vysokým cenám, nízkému množství letadel a lodí, velkým vzdálenostem a proměnlivému pošasí. Export domácích produktů je proto docela drahý.

Autobusová doprava


Na Faerských ostrovech je celkem rozšířená autobusová síť. Červené autobusy Bussleiðin vozí cestující v Tórshavnu a modré autobusy Bygdaleiðir (= vesnické linky) vozí cestující po zbytku ostrovů. Většina autobusů je moderních a pochází od společnosti Volvo.
Síť modrých autobusů je provozována společností Strandfaraskip Landsins, která je finančně podporována vládou Faerských ostrovů. Hlavní autobusovou trasou je linka Tórshavn-Klaksvík (jede přes Norðoyatunnilin).

Jednotlivě jsou autobusy většinou vlastněny jednotlivci či malými společnostmi, ale jejich časový plán, ceny a úroveň služeb určují Strandfaraskip Landsins a vláda FO.

Bussleiðin je jméno městské autobusové služby s pěti trasami, jejíž autobusy jezdí pouze v Tórshavnu. Od 1. ledna 2007 jsou autobusy uvnitř Tórshavnu pro veřejnost zdarma. Tento ekologicky šetrný program má za cíl, aby lidé používali více hromadnou dopravu místo svých aut. Autobusy jsou vlastněny soukromníky, ale mají smlouvu s Bussleiðin.

Silnice

Na Faerských ostrovech je 463,3 km hlavních silnic (z toho 31,7 km tunely), z čehož 36% je jednoproudová silnice a 64% dvouproudová silnice. Jezdí se zde po pravé straně vozovky.

Tunely a mosty


Na Faerských ostrovech je nyní 14 tunelů: Hvalbiartunnilin, Borðoyartunlarnir, Sandvíkartunnilin, Norðskálatunnilin, Leynartunnilin, Kalsoyartunlarnir, Leirvíkartunnilin, Kunoyartunnilin, Kollfjarðartunnilin, Sumbiartunnilin, Vágatunnilin, Gásadalstunnilin, Norðoyatunnilin, Hovstunnilin.

V plánu je stavba dalších 5 nových tunelů: Skálafjarðartunnilin, Sandoyartunnilin, Tunnilin norður um Fjall, Suðuroyartunnilin (bude spojovat ostrovy Sandoy a Suðuroy a jeho délka bude cca 20 km!), Gjáartunnilin.

Na Faerských ostrovech jsou nyní 3 mosty: Brúgvin um Streymin, Byrging um Hvannasund, Byrging um Haraldssund.

Lodní doprava


Společnost Strandfaraskip Landsins spravuje trajektové linky, které spojují některé obce na Faerských ostrovech. Jejich největší loď je nová Smyril, loď s přímým nájezdem a výjezdem, která zajišťuje spojení mezi Tórshavnem a jižními ostrovy. Smyril se do provozu dostala roku 2005.

Od počátku osmdesátých let minulého století zajišťuje mezinárodní lodní spojení faerská společnost Smyril Line, která dnes využívá moderní, velkou a víceúčelovou loď Norröna - týdenní spojení mezi Tórshavnem, Seyðisfjörðurem (Island), Lerwickem (Shetlandy), Bergenem (Norsko), Hanstholmem (Dánsko) a od června 2007 i Scrabsterem (Skotsko).

Letecká doprava


Na faerských ostrovech je jediné letiště s 1 250 km dlouhou, asfaltovou ranvejí - letiště Vágar. To se nachází 1,9 km východně od města Sørvágur na ostrově Vágar a je také hlavní operační základnou faerské národní aerolinie Atlantic Airways.

Atlantic Airways zajišťují i vnitrostátní vrtulníkovou dopravu na Faerských ostrovech. Heliporty se nacházejí v obcích Dímun, Froðba, Klaksvík, Mykines, Skúvoy, Svínoy a Tórshavn.

Odkazy

Interní odkazy:

Kategorie: Doprava ________________________________________________________________________________________________
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama